Ik heb de afgelopen weken diverse leuke en interessante trainingen gevolgd.
Tijdens mijn 1e Algemene Ledenvergadering van de Beroepsvereniging van Gewichtsconsulenten (BGN) in Nieuwegein, heb ik ook nog een bijscholing/training gevolgd over het in de praktijk brengen van de nieuwe Schijf van Vijf. Erg fijn om weer volledig op de hoogte te zijn.
Declaratie facturen
Het is prettig om te weten dat een consult bij mij als BGN gewichtsconsulent vaak gedeclareerd kan worden, als je aanvullend verzekerd bent. Leuk om te vermelden dat de kosten voor een voedingsadvies niet onder het eigen risico vallen. Dit in tegenstelling tot de kosten van de diëtist.
Training Smart Size Me
Tijdens de training van Smart Size Me heb ik ook erg veel interessante dingen geleerd. Ik wil in dit blog een aantal dingen kwijt die ik zelf erg verhelderend vind. Het is goed om te weten dat alles van deze training wetenschappelijk is onderbouwt.
Een interessante eyeopener tijdens deze training is de portie grootte. In de afgelopen jaren zijn de porties steeds groter geworden. Wat eerder medium werd genoemd, wordt tegenwoordig small genoemd. Wat eerder large werd genoemd, wordt nu medium genoemd. Denk maar eens aan de drinkbekers van de Mc Donalds. De porties die we dus vroeger gewoon vonden, vinden we nu maar klein.
Wat doen wij vaak, wij gaan voor de middelste maat. Wij kiezen dus medium maar dit is dus eigenlijk large. Doordat er in supermarkten, in restaurants en op straat grotere maten worden aangeboden, gaan wij dit normaal vinden.
Het is wetenschappelijk bewezen dat, als je de grootste maat pindakaas (1000 ml) op tafel hebt staan, je 3 gram meer op een broodje smeert. Deze ontwikkeling draagt er toe bij dat we langzamerhand steeds een beetje meer zijn gaan eten. Dit resulteert voor een groot gedeelte van de mensen in meer gewicht.
Verder is het wel interessant om te vermelden dat je wel een aantal keren een verleiding kunt weerstaan, maar dat je bij de derde verleiding toch vaak niet meer nee zegt. Dit weten de supermarkten heel goed. Die hebben een ontzettend goede marketingstrategie erachter zitten. Ze weten dan ook precies waar ze wat neer moeten zetten in de supermarkt. Knap werk als jij zonder zo’n verleiding te kopen de supermarkt verlaat.
Tip van mij is dan ook om bepaalde gangpaden te mijden en om een boodschappenlijstje te maken, waar je je dan wel aan houdt uiteraard!
Wil je nog meer weten, maak dan een afspraak met mij. Ik kan je nog veel meer adviezen geven.
Groetjes Froukje
Geef een antwoord